مقالات

بیماری‌های شبکیه چشم | بیماری مادرزادی شبکیه چشم

تاریخ انتشار : | دسته بندی : مقالات
13869 بازدید

شبکیه چشم

پرده شبکیه چشم شامل سلول‌های گیرنده نور و نورون‌ها بوده که داخلی‌ترین لایه چشم به‌حساب می‌آید و با تبدیل جریان الکترومغناطیسی نور به پیام عصبی و ارسال این پیام‌ها به مغز، دارای نقش اساسی و مهم در دیدن اجسام مختلف است. درنتیجه بیماری‌های شبکیه چشم می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را برای افراد به وجود آورند و بعضاً باعث نابینایی فرد شوند. در این مقاله به بررسی برخی از شایع‌ترین بیماری‌های شبکیه چشم و درمان این بیماری‌ها می‌پردازیم. بیماری‌های شبکیه چشم

 بیماری‌های شبکیه چشم

بیماری‌های شبکیه، بیماری‌های گسترده و متفاوتی هستند که سنین مختلف را درگیر می‌کنند و اغلب بر روی قدرت دید افراد تأثیرگذارند و حتی برخی از این بیماری‌ها، بیماری مادرزادی شبکیه چشم بوده و افراد در بدو تولد با آن‌ها روبه‌رو هستند. همچنین روش‌های درمان بیماری‌های شبکیه چشم، برای برخی از این بیماری‌ها در دسترس است. شایع‌ترین بیماری‌های شبکیه چشم عبارت‌اند از:

  • پارگی شبکیه : با افزایش سن افراد مایع زجاجیه که مایع شفاف داخل کره چشم است تخریب‌شده و به‌مرورزمان جمع می‌شود. این جمع شدن باعث ایجاد کشش و فشار بر روی پرده شبکیه شده و یک یا چند سوراخ و پارگی را در آن ایجاد می‌کند همچنین عامل مهم دیگر پارگی شبکیه ضربه به چشم و یا سر به‌خصوص در افراد نزدیک‌بین است.
  • جداشدگی شبکیه: با ایجاد سوراخ و پارگی در شبکیه مایع زجاجیه با ورود از این مناف و سوراخ‌ها پشت پرده شبکیه جمع می‌شود و با فشار بر آن می‌تواند شبکیه را از لایه‌های زیرین خود جدا کرده و باعث جداشدگی شبکیه شود.
  • رتینوپاتی دیابتی: این بیماری که در افراد مبتلا به دیابت بروز پیدا می‌کند با ایجاد و رشد رگ‌های خونی غیرطبیعی در لایه شبکیه می‌تواند باعث تخریب پرده شبکیه و در موارد شدید از دست رفتن بینایی شود.
  • غشاهای روی شبکیه یا مامبران اپی رتینال: این غشاها لایه‌های نازک و ظریف اسکار مانندی از جنس بافت همبندی روی پرده شبکیه هستند که اغلب در سنین بالای 50 سال بروز پیدا می‌کنند در برخی از بیماران باعث کاهش دید و اختلال بینایی می‌شوند.
  • سوراخ ماکولا : این بیماری شبکیه چشم درواقع ایجاد شدن شکافی در مرکز شبکیه و در پشت چشم است. این شکاف ممکن است در اثر کشش غیرطبیعی بین شبکیه و زجاجیه و یا در اثر آسیب به چشم ایجاد شود.
  • دژنراسیون ماکولا : در این بیماری ماکولا یا لکه زرد چشم که مسئول دید واضح و مستقیم است تخریب‌شده و باعث کاهش دید تدریجی یا ناگهانی می‌شود.

بیماری مادرزادی شبکیه چشم

بیماری مادرزادی شبکیه چشم

در برخی موارد ممکن است مشکل چشم ناشی از بیماری مادرزادی شبکیه باشد که مجموعه این بیماری‌ها بانام عمومی رتینیت پیگمانتوزا یا آرپی شناخته می‌شوند. این بیماری مادرزادی شبکیه ممکن است در هر سنی از بدو تولد تا سنین بالای 40 سال بروز پیدا کند. در این بیماری سلول‌های نوری شبکیه به‌تدریج تخریب‌شده و درنهایت باعث آتروفی لایه‌های مختلف پرده شبکیه می‌شود.

بیماری دیگری که در دسته بیماری‌های مادرزادی شبکیه قرار می‌گیرد بیماری کوری مادرزادی لبر است. این بیماری باعث اختلال شدید بینایی و یا از دست رفتن بینایی در دوران شیرخوارگی می‌شود.

درمان بیماری شبکیه چشم

در درمان بیماری شبکیه چشم کر این نکته ضروری است که در برخی از بیماری‌های شبکیه امکان درمان صددرصدی وجود نداشته و می‌توان تا حدودی جلوی بروز عوارض خطرناک بیماری را گرفت.البته اخیراً روش‌های جدیدی مثل شبکیه مصنوعی،ژن‌درمانی و دارودرمانی نیز در درمان بیماری شبکیه چشم مطرح هستند.ولی روش‌های رایج درمان بیماری شبکیه چشم عبارت‌اند از:

  • لیزر درمانی
  • ویترکتومی یا تخلیه زجاجیه
  • فتوکوآگولاسیون پراکنده
  • کرایوپکسی
  • رتينوپكسي پنوماتيك
  • اسکلرال باکلینگ

برچسب ها:

رزرو نوبت :‌

جهت رزرو نوبت از دکتر محمد باقر رجبی با شماره زیر تماس بگیرید یا از گزینه نوبت دهی آنلاین اقدام کنید!
021-88201656 retinclinic
تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲